zondag 23 oktober 2011

Een dag uit het leven van de Hamstra’s

Het is woensdag en om 6.30 gaat het alarm van de mobiele telefoon;” onze wekkerradio”. Thamar en ik staan op, Levi kan nog blijven liggen. Wij gaan samen bijbellezen en bidden. Net als wij om 7.10 willen gaan bidden staat de eerste persoon al aan de deur. Het is Mariama, de 12 jarige dochter van onze wasdame. Het is een lieve meid. Ze komt het (kolen)strijkijzer lenen, met kooltjes!
Na het bidden gaan we verder met de dag. Als Thamar net weg is voor het werken in de kliniek, zo rond 7.25 komt de volgende langs. Het is het buurmeisje, ze komt voor haar lunchgeld. Daar heeft ze de vorige dag voor gewerkt, en nu net voor schooltijd komt ze het halen.
Terwijk ik met Levi aan het ontbijt zit komt nummer 3. Het broertje van het buurmeisje. Ook hij komt voor lunchgeld, en ook hij heeft er de vorige dag voor gewerkt.
Het is ondertussen 7.45 en daar is de volgende. Het is iemand die gewoon even komt groeten. Dat doet ie bijna elke dag. Na de begroetingen vervolgt hij zijn weg, en ik mijn ontbijt.
Na het ontbijt en afruimen gaat Levi nog even wat spelen terwijl ik de afwas doe. Het is ongeveer 08:15. Daar komt onze wasdame aan. Een super fijne en leuke vrouw. Een echte Gambiaan. Nog een kwartiertje later komen de tuinman en z’n vrouw, onze hulp in de huishouding. Na de begroetingen starten zij langzamerhand hun werkzaamheden.

Het is ondertussen 8:30 en de school begint. Levi en ik (de meester) gaan aan de slag, dat duurt tot ongeveer 12:30. In de tussentijd is een van de kerkoudsten langs geweest voor een vraag, en is ook de “koekjesdame” langs geweest.
Het is leuk om Levi les te geven (ja toch Lisa?) ik geniet ervan.
Na de school, onze hulp in huis en de wasdame zijn ondertussen naar huis gegaan, ga ik eten koken. Meestal maar voor ons 2en want Thamar komt vaak zo veel later dat het eten alweer koud is.
Juist de dagen dat Thamar werkt (Maandag, Dinsdag en Woensdag zijn de meest drukke dagen van de kliniek.
Terwijl we eten komt de oudere buurjongen langs om zijn werk te doen voor het lunchgeld, en ondertussen neem ik afscheid van de tuinman die overmorgen weer zal komen.
Kong-Kong wordt er geroepen. Er is geen deurbel dus men kong kongt hier. Ik loop naar de voordeur en zie dat er een buurjongen die vlakbij ons oude huis woonde is langs gekomen om te groeten. Na de begroeting vertrekt hij weer huiswaarts.

Het is even een tijd rustig en dat geeft mij de tijd om samen met Levi af te wassen en te drogen om daarna samen nog een spelletje te doen. Thamar komt om 15:00 thuis en heeft een drukke dag gehad op de afdeling (15 bedden voor allerlei patiënten met van allerlei ziekten).
We kletsen wat bij en om 16:00 verschijnt onze wasdame alweer om de hoek, met in haar kielzog wat van haar kinderen. Die blijven tot ongeveer 18:00 rond hangen terwijl Mama de strijk doet.
Veelal kloppen er andere kinderen aan die ook willen spelen, of ze komen om de bal te lenen.
Als dan eindelijk de was is gestreken en de kinderen vertrokken zijn wordt het rustig in
Hamstra-kunda. Nog niet helemaal trouwens want de twee mensen die ook nog ’s middags waren langs geweest om hun mobieltjes te chargen komen die nu weer ophalen.

Het is ondertussen 19:00 geweest en tijd om wat te eten, en daarna nog de lessen van morgen voor bereiden. Tja en dan is de dag alweer voorbij,….. hij vliegt echt!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ooh heerlijk die Gambiaanse dagen! En ja lesgeven aan Levi is leuk! Geef hem een kus van mij!