vrijdag 9 september 2011

Muurvast


Het regenseizoen is behoorlijk nat geweest. Vooral ’s nachts ging het tekeer. Nu lijkt het alweer wat op zijn retour, maar de wegen zijn nog net zo onbegaanbaar! Gelukkig hebben wij een 4WD….. nou ja gelukkig?
Die dag waren de werkers weer langs geweest; de tuin was aangeharkt en geschoffeld, het huis aangeveegd en geboend. In de tussentijd had ik twee stoelen, die de vorige bewoners hadden laten staan, in de auto geschoven.
Ik had beloofd dat als de werkers klaar waren, dat ik hen beiden naar huis zou brengen in een dorp 5 km verderop en landinwaarts. We stapten in en gingen op weg. We passeerden ons oude huis en reden het bos bij Kaimo in. Grote plassen water doemden op, maar dat gaf niks, ik had al 2 regenseizoenen meegemaakt en door vele plassen gereden. En als de kelli-kelli het kan (een soort openbaar vervoer van Mercedes busjes) dan kan ik het zeker.
De eerste plas kwam eraan, ik minderde vaart, keek waar ik wat gras kon ontwaren omdat daar de grond wat steviger is, en stuurde in. Paniekerig begon onze tuinman te wijzen dat ik ergens anders moest rijden, zeker niet daar. Maar terwijl hij het zei/gebaarde voelde ik dat het te laat was. De auto zakte diep weg in de modder en kwam gelijk vast te zitten. Ik voelde wel dat dit iets meer was dan gewoon vast zitten…… Balen.
De werkers stapten uit om te duwen en ik bleef zitten om te sturen en gas te geven. Eerst de 4WD aan gezet, en dan moest het wel lukken toch? Maar met geen mogelijkheid kwam er ook maar een cm beweging in.
Was ik eerst nog voorzichtig uitgestapt en de broekspijpen opgerold om niet te vies te worden, nu kon het mij niets meer schelen, en ik knielde naast de auto neer, tot aan mijn middel in het water, om de modder weg te graven en takken onder de wielen neer te leggen. Poging na poging was er nodig. Cm voor cm en na zeker een half uur was de auto er eindelijk uit en konden we de reis voort zetten. Voor de terugweg, die ik alleen moest afleggen vroeg ik nog even duidelijk waar ik wel en niet moest rijden.
Ps ik ben weer veilig thuis gekomen … het eten was wel koud geworden!

2 opmerkingen:

Rob K zei

Ervaring maakt je rijker!

Rob

Anoniem zei

Haha, super mooi! Ben wel heel erg benieiwd wie dit nu geschreven heeft, ik kam het aan de stijl niet merken namelijk!
X