vrijdag 18 oktober 2013

David met zijn slinger

Vroeger, en dan praat ik toch echt al over een paar jaartjes terug, geen stoppen aan, leerden we in de kinderdienst het liedje over David die met zijn slinger op de reus Goliath afging. Mooi lied. En dan het verhaal in de bijbel over Goliath. Super spannend, en ik probeerde mij altijd voor te stellen hoe zoiets gegaan zou zijn. David dat kleine menneke dat met alleen maar een steentje die reus van een Goliath verslaat ?????? Tja het stond in de bijbel en die geloof ik dus het zal wel echt gebeurd zijn.
Totdat voor een paar weken terug ik bij een goede vriend op het veld was. Hij was daar omdat hij rijst gepland had en dat was bijna klaar om geoogst te worden. Maar dat is dus precies de tijd dat een bepaald soort vogels de rijst zo lekker vindt. De vriend vertelde mij dat ze hele dagen van 7 uur ochtends tot 7 uur avonds op het veld waren om de vogels weg te jagen.
Terwijl ik daar met hem zat te praten lieten de eerste vogels zich al zien. Hij had ze ook gezien vanuit zijn ooghoeken. Hij stopte het gesprek raapte wat van de grond. Dit bleek later “munitie” te zijn die hij van de termietenheuvels afkapte. Dat is namelijk stevige modder doordat er termietenspuug doorheen zit.
Toen pakte hij een touw dat hij om zijn nek droeg en dat bleek de slinger te zijn. In het midden van de slinger zat een soort verbreding, een soort netje. Hij plaatste de steen daar, maakte 1 soepele beweging richting de vogels en liet op het juiste moment het uiteinde van de slinger los. Met een enorme vaart, verliet de steen suizend en brommend de slinger op even later tegen de boom waar de vogels in zaten, kapot te spatten.
Als daar een mens had gestaan was die gewoon dood geweest, …. Wat een kracht. Nu snap ik het beeld als er staat dat een herder vocht met leeuwen en beren met niets anders dan de slinger. Echt een dodelijk wapen.
Naschrift van de redacteur; Natuurlijk werd Hamstra erg enthousiast toen hij dit zag. Vervolgens vroeg hij zijn vriend om een slinger voor hem te maken. Gevolg? Hamstra heeft zijn slinger en niemand durft nog naar buiten te komen, bang als ze zijn geraakt te worden door een verdwaalde modderklont, ………………….

Geen opmerkingen: